Veiligheid achter het stuur is tegenwoordig een belangrijke zorg voor de meeste automobilisten. Om aan deze verwachtingen te voldoen, ontwikkelen autofabrikanten steeds geavanceerdere risicopreventiesystemen. Een van deze systemen is het anti-botsingssysteem. Hier bespreken we de kenmerken en de cruciale rol van deze detectietechnologie bij het beschermen van weggebruikers, vooral kinderen.
Zoals de naam al aangeeft, is het anti-botsingssysteem een apparaat dat de bestuurder waarschuwt bij een dreigend risico om in botsing te komen met een ander voertuig, een voetganger of een object. De naam is afkomstig uit de luchtvaart (specifiek het TCAS-systeem voor verkeerswaarschuwing en botsingsvermijding). Tegenwoordig wordt deze technologie steeds vaker geïntegreerd in particuliere auto’s (tijdens de ontwerpfase), nadat het aanvankelijk vooral werd gebruikt in professionele voertuigen. Het systeem voldoet aan de verwachtingen van automobilisten die beter beschermd willen zijn tegen ongevallen (vooral die waarbij jonge kinderen betrokken kunnen zijn) en dagelijks willen profiteren van rijhulpsystemen die hun veiligheid vergroten.
Om objecten, voertuigen en personen die risico lopen te detecteren, maken botsingsdetectietechnologieën gebruik van sensoren, camera’s en geïntegreerde radars. Wanneer deze apparaten een potentieel risico detecteren, waarschuwen ze de bestuurder met geluidssignalen, visuele signalen en/of trillingen in het stuur, afhankelijk van het systeem. Hierdoor heeft de bestuurder voldoende tijd om het ongeval te voorkomen. Tegenwoordig kunnen sommige systemen ook automatisch de remmen activeren om een botsing te voorkomen.
Let op: Sommige geavanceerde anti-botsingssystemen hebben voertuig-tot-voertuigcommunicatietechnologie (V2V) waarmee informatie over snelheid, richting en positie van voertuigen kan worden uitgewisseld om risico’s beter te anticiperen en te voorkomen. Deze oplossingen, die gebruik maken van kunstmatige intelligentie, bevinden zich nog in de ontwikkelings- of testfase.
Naast anti-botsingssystemen zijn er andere hulpmiddelen die de veiligheid achter het stuur verbeteren. Zo biedt de Coyote-app bijvoorbeeld realtime waarschuwingen over gevarenzones en controles langs je route, zodat je met meer gemoedsrust kunt rijden.
In de afgelopen jaren heeft kunstmatige intelligentie autofabrikanten in staat gesteld om steeds effectievere tools te ontwikkelen om de veiligheid achter het stuur te verbeteren en de rijervaring van automobilisten te optimaliseren.
Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen anti-botsingssystemen met grotere precisie de bewegingen van objecten in de omgeving van het voertuig voorspellen. Om dit te bereiken, berekenen deze technologieën de potentiële tijd tot botsing door automatisch de positie en snelheid van het voertuig te analyseren en deze te vergelijken met de afstand tot objecten in de buurt.
Maar het gebruik van kunstmatige intelligentie beperkt zich niet tot deze functie: met AI kunnen rijhulpsystemen (zoals het anti-botsingssysteem) bijvoorbeeld worden aangepast aan de rijomstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder, wat de effectiviteit van preventieve acties verder verbetert.
Profiteer ook van de gepatenteerde Predictive Safety-technologie van Coyote, die je waarschuwt wanneer je een gevaarlijke bocht nadert (zelfs die zonder markering) en je de meest geschikte snelheid aangeeft om deze veilig te nemen zonder risico op een ongeval!