Tips & Tricks » Remblokken: de slijtageverschijnselen die je…

Remblokken: de slijtageverschijnselen die je niet mag negeren vóór je de weg op gaat

Het remsysteem van je auto is een van de belangrijkste veiligheidsonderdelen. Het is dus essentieel dat je remmen altijd in perfecte staat verkeren.
Om je daarbij te helpen, zet Coyote alle tekenen van slijtage op een rij die erop kunnen wijzen dat het tijd is om je remblokken te vervangen.

 

Waaruit bestaat het remsysteem van een auto?

Een standaard remsysteem bestaat uit:

  • een rem schijf (meestal van ijzer of staal) die verbonden is met de wielnaaf,
  • een remklauw, waarin zich twee remblokken bevinden.

Deze onderdelen slijten echter niet even snel: remblokken slijten meestal drie keer sneller dan remschijven.

 

Hoe lang gaan remblokken mee?

Over het algemeen wordt aangeraden om de remblokken om de 30.000 tot 40.000 kilometer te vervangen.
Maar in tegenstelling tot andere auto-onderdelen is de kilometerstand niet het meest relevante criterium om hun staat te beoordelen.

De slijtage hangt vooral af van je rijstijl.
Rij je bijvoorbeeld dagelijks in de stad, met veel stops en herstarts? Dan kunnen je remblokken tot twee keer sneller verslijten.
Het is dus belangrijk om alert te blijven op signalen van slijtage.

Om het risico op te laat remmen te beperken, waarschuwt de Coyote-app je in real time bij gevaarlijke situaties, vertragingen of incidenten op je route. Een waardevolle hulp om alert te blijven.

Ontdek de Applicatie

Remblokken: welke tekenen van slijtage mag je niet negeren?

Er zijn meerdere signalen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:

 

Piepend geluid bij het remmen

Hoor je een metaalachtig of piepend geluid wanneer je remt?
Dat betekent meestal dat de remblokken ernstig versleten zijn. Het geluid wordt vaak veroorzaakt doordat het metaal van het blok de remschijf raakt – normaal worden remblokken beschermd door een frictiemateriaal.
Laat je remblokken meteen controleren door een specialist als je dit geluid hoort.

 

Sponzige rempedaal

Voelt het rempedaal zacht of sponzig aan wanneer je het indrukt?
Ook dan is het belangrijk om je remsysteem snel te laten controleren.
Dit kan te maken hebben met een defecte remklauw of remcilinder, of in sommige gevallen met een probleem in het hydraulisch circuit. Wat de oorzaak ook is: ga zo snel mogelijk naar je garage om geen risico te nemen.

 

Moeilijk in te drukken rempedaal

Heb je het gevoel dat het rempedaal moeilijker in te drukken is dan normaal?
Ook dit kan wijzen op een storing in het remsysteem – bijvoorbeeld een defecte remklauw, verstopte remleidingen of vuil in het mechanisme.
Negeer dit signaal niet, want je remcapaciteit is mogelijk verminderd.

 

Abnormale trillingen bij het remmen

Versleten remblokken kunnen ook trillingen veroorzaken tijdens het remmen, of een gevoel dat de auto naar één kant trekt.
Dat gebeurt meestal als de remkracht tussen de wielen ongelijk verdeeld is, wat op ongelijke slijtage duidt.

 

Ongewone geur bij het remmen

Ruik je een brandlucht als je remt?
Laat je remsysteem dan onmiddellijk nakijken.
Deze geur wijst erop dat je remmen oververhit raken, wat vaak een teken is van een storing.
Ook in dit geval: zo snel mogelijk laten controleren.

 

Vertraagd remvermogen

Bij sterk versleten remblokken wordt het remmen minder direct en minder effectief.
Je merkt dat aan een langere remafstand en een verminderde controle over je voertuig tijdens het remmen.

Let op: veel moderne auto’s zijn uitgerust met slijtage-indicatoren die een waarschuwingslampje op het dashboard laten branden zodra de remblokken vervangen moeten worden.
Toch is het belangrijk om alert te blijven op alle bovengenoemde signalen, ook als er (nog) geen lampje brandt.

 

Lees al het autonieuws op de Coyote-blog.

Alle artikelen, tags en auteurs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *