Hoewel het aantal verkeersongevallen sinds het begin van het jaar daalt, blijven bepaalde risicovolle rijgewoontes elk jaar opnieuw slachtoffers maken op de weg. We leggen het uit.
In Frankrijk denken veel automobilisten dat ze voorbeeldige chauffeurs zijn. Volgens de barometer voor verantwoord rijgedrag, uitgevoerd door Ipsos voor de Fondation Vinci, vinden 96 % van de Fransen zichzelf foutloos achter het stuur. In hun ogen zijn de slechte chauffeurs… altijd de anderen.
Toch toont dezelfde Ipsos-studie aan dat heel wat automobilisten onbewust gewoontes aannemen die gevaarlijk kunnen zijn — zowel voor henzelf als voor andere weggebruikers.
Op papier geven de meeste Franse automobilisten aan dat ze zich netjes aan de verkeersregels houden. In de praktijk blijkt dat heel wat bestuurders (volgens de Ipsos-enquête begin 2025) regelmatig de regels aan hun laars lappen, met soms fatale gevolgen:
90 % rijdt enkele kilometers per uur te snel
68 % houdt onvoldoende afstand tot de voorligger
58 % gebruikt de richtingaanwijzer niet bij het inhalen of afslaan
43 % rijdt op de middelste rijstrook van de snelweg terwijl de rechterbaan vrij is
27 % haalt rechts in op de snelweg
9 % draagt geen veiligheidsgordel
Sommige bestuurders zeggen dat ze uit “vrijheid” de regels aan hun laars lappen. Anderen vinden dat de regels niet goed aansluiten bij de realiteit op de weg, of dat ze voldoende ervaren zijn of een veilige auto rijden, en dus best een uitzondering kunnen maken.
Hoewel het gebruik ervan dit jaar licht is afgenomen, blijven afleidende apparaten verantwoordelijk voor een aanzienlijk aantal dodelijke ongevallen in Frankrijk.
75 % van de Franse bestuurders gebruikt zijn smartphone of stelt de GPS in tijdens het rijden
61 % belt onderweg (waarvan 54 % via Bluetooth)
29 % leest of stuurt sms’jes of e-mails achter het stuur
31 % gebruikt een app om meldingen te doen aan andere bestuurders
5 % bekijkt video’s of films tijdens het rijden op een smartphone of tablet
Voorkom ongelukken met de Coyote-app, die je in realtime waarschuwt voor gevarenzones en scherpe bochten op je route.
Een andere veelvoorkomende risicovolle gewoonte is autorijden terwijl je oververmoeid bent of te weinig geslapen hebt. In Frankrijk is vermoeidheid zelfs een veel grotere oorzaak van dodelijke ongevallen dan in andere Europese landen.
39 % van de Franse automobilisten geeft toe te rijden ondanks vermoeidheid. Bijna de helft van hen heeft al eens het gevoel gehad dat ze in slaap vielen achter het stuur.
Daarbij zegt 26 % zich nerveuzer of agressiever te voelen in het verkeer wanneer ze moe zijn.
Ook opvallend:
85 % van de Fransen gaat later naar bed of staat vroeger op voor een lange autorit
37 % neemt onderweg nooit pauze, terwijl dat net dé manier is om vermoeidheid en indommelen te voorkomen
Lees al het autonieuws op de Coyote-blog.