Een jaar geleden werd er een nieuwigheid in de wegcode ingevoerd: de schoolstraat bestaat sinds 20 oktober 2018. Dit is een nieuw concept dat de openbare weg veiliger maakt door er een deel van het verkeer te weren. Concreet, hoe werkt het ?
Hoe en waarom kan een schoolstraat worden ingevoerd?
In een aantal Vlaamse steden en gemeenten werden straten waarin scholen liggen tijdens het spitsuur gesloten voor het verkeer om op die manier verkeersveiligheid bij de schoolingangen te verhogen. Voorheen bood de wegcode hiervoor geen rechtsgrond.
De redenering van de wetgever klinkt als volgt: “de toegevoegde waarde van de schoolstraat ligt in het feit dat deze de verkeersveiligheid bij de ingang van scholen aanzienlijk verbetert, vooral voor voetgangers en minderjarige fietsers, doordat de toegang tot deze straten meestal tijdelijk verboden is voor auto’s, motorfietsen en bromfietsen. Dit verbod verhoogt de veiligheid van de zwakke weggebruiker, met name minderjarigen, aanzienlijk”.
De wegbeheerder beslist uiteraard of hij een schoolstraat wil inrichten of niet. Meestal is dat de gemeente. De gemeenteraad is dan krachtens de wet betreffende de politie over het wegverkeer bevoegd om specifieke verkeersregels vast te leggen. De procedures voor de goedkeuring van en het toezicht op deze verordeningen verschillen van gewest tot gewest.
Signalisatie
In artikel 22 undecies van de wegcode staat het verkeersbord dat een schoolstraat aanduidt: een bord C3 met een speciaal onderbord:
In de wegcode staat verder dat de term “schoolstraat” verwijst naar een openbare weg in de buurt van een schoolgebouw die tijdelijk en op bepaalde tijdstippen van de dag is voorzien van een beweegbare slagboom aan begin en einde van de straat, waarop het C3-bord is aangebracht, aangevuld met een onderbord met de vermelding “schoolstraat”.
Dit betekent dat de borden alleen in die straten geplaatst mogen worden waar ten minste één school is gevestigd en dat de borden verplaatsbaar blijven. De wegbeheerder die verantwoordelijk is voor het plaatsen van de slagbomen moet duidelijk worden aangeduid.
Tot slot geeft de wetgever de aanbeveling om extra dynamische bewegwijzering te plaatsen op aangewezen locaties, bijvoorbeeld op plaatsen waar het inrichten van een schoolstraat zou verhinderen dat men op bepaalde tijdstippen van de dag een andere straat kan inrijden.
Welke voertuigen mogen er wel rijden?
In de schoolstraten is de openbare weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers. Het is dus een nieuwe vorm van voetgangerszone.
Bestuurders van motorvoertuigen die in de straat wonen of van wie de garage in die straat gelegen is, hebben toegang tot de schoolstraat.
Ook prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37 mogen, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder, in de schoolstraat rijden.
De wegbeheerder heeft daarenboven de mogelijkheid om, op uitdrukkelijke vraag, specifieke vergunningen af te leveren voor bepaalde voertuigen. Deze voertuigen hebben dan ook toegang tot de schoolstraat.
Hoe moet of mag je rijden in een schoolstraat?
Bestuurders die volgens de bovenstaande regels in de schoolstraat mogen rijden, moeten dit stapvoets doen.
De wegcode bepaalt ook dat ze de doorgang moeten vrijlaten voor de voetgangers en fietsers, dat ze hen voorrang moeten verlenen en er zo nodig voor moeten stoppen.
De bestuurders van gemotoriseerde voertuigen mogen de voetgangers en fietsers niet in gevaar brengen of hen hinderen, net als bijvoorbeeld in een kiss-and-ridezone.