In slechts enkele jaren heeft Kunstmatige Intelligentie (AI) de werking van vele sectoren veranderd. Gezien de eindeloze mogelijkheden die deze technologie biedt, wil de verkeersveiligheid nu AI inzetten om de radars te moderniseren en ze efficiënter te maken. Het doel? Apparaten creëren die meerdere verkeersinbreuken tegelijkertijd kunnen detecteren. Uitleg volgt.
Onlangs legde Coyote uit hoe Kunstmatige Intelligentie de auto-industrie zal revolutioneren. Deze technologie ontwikkelt zich dagelijks en staat nu centraal in een transformatie die, dit keer, waarschijnlijk voor veel ontevredenheid zal zorgen bij automobilisten: AI zal binnenkort slimme radars mogelijk maken, en dus betere prestaties leveren.
De afgelopen jaren heeft de Franse overheid veel verwacht van de zogenaamde tourelle radars: deze apparaten zouden oorspronkelijk vijftien verschillende inbreuken kunnen detecteren; momenteel kunnen ze echter alleen snelheidsoverschrijdingen en roodlichtinbreuken controleren (en dan nog niet tegelijkertijd). Gezien deze situatie besloot de Delegatie voor Verkeersveiligheid om “af te stappen van ambitieuze ideeën die uiteindelijk weinig opleveren”. De oplossing? Het gebruik van Kunstmatige Intelligentie om multifunctionele radars te creëren.
Het DCA, verantwoordelijk voor de radars van de verkeersveiligheid, heeft onlangs een aanbesteding uitgeschreven voor de periode 2026-2030. Het doel is om “alle werkzaamheden te onderzoeken en nieuwe apparaten (radars en bijbehorende systemen) te definiëren, en innovatieve technologieën te onderzoeken” die de efficiëntie van de radars kunnen verbeteren. Deze doelstelling verwijst naar de begrotingsbijlagen van de verkeersveiligheid van 2025, waarin wordt gesproken over “de uitbreiding van het gebruik van Kunstmatige Intelligentie om de prestaties van geautomatiseerde controles te verbeteren”.
Download nu de Coyote-app en rijd slimmer, veiliger en met meer gemoedsrust
Concreet wil de verkeersveiligheid dat de nieuwe radars die AI gebruiken, meerdere inbreuken gelijktijdig kunnen detecteren. Naast snelheidsovertredingen en roodlichtinbreuken kunnen deze apparaten ook de volgende zaken controleren:
In de toekomst kunnen mogelijk nog andere inbreuken aan de lijst van gecontroleerde overtredingen worden toegevoegd.
Hoewel de AI-technologie waarschijnlijk in de nabije toekomst daadwerkelijk multifunctionele radars zal creëren, hangt de installatie ervan niet alleen daarvan af: in Frankrijk vereist het filmen van het interieur van een voertuig specifieke administratieve goedkeuringen, vooral om de persoonlijke gegevens van bestuurders te beschermen. Dit betekent dat het juridische kader herzien moet worden.
Op dit moment heeft de verkeersveiligheid geen officiële lanceringsdatum aangekondigd. Zoals eerder vermeld, is er onlangs een aanbesteding gestart die loopt van 2026 tot 2030. Het zal dus afhangen van de voortgang van de werkzaamheden en de herziening van het juridische kader. Slimme radars met AI komen dus niet meteen, maar we kunnen verwachten dat ze in de relatief nabije toekomst zullen verschijnen.
Lees al het autonieuws op de Coyote-blog.