In 2019 lanceerde het Waalse Gewest een ambitieus renovatieprogramma voor zijn snelwegennet, in samenwerking met SOFICO en het LuWa-consortium. Dit initiatief, bekend als het Plan Lumières 4.0, heeft als doel alle natriumlampen op de Waalse snelwegen te vervangen door slimme, verbonden LED-verlichting. Meer uitleg volgt.
Wat is het doel van Plan Lumières 4.0 voor de Waalse snelwegen?
Het Plan Lumières 4.0 heeft als doel om de 2.700 kilometer autosnelwegen in Wallonië en de 400 kilometer nationale wegen uit te rusten met 100.000 slimme, energiezuinige en verbonden LED-verlichtingspunten. Alle verouderde natriumverlichting op het snelweg- en wegennet zal in de komende 20 jaar geleidelijk worden vervangen door LED-verlichting van de nieuwste generatie.
Waarom natriumverlichting vervangen door slimme LED-verlichting?
De renovatie van de verlichtingssystemen op de Waalse autosnelwegen en wegen dient twee belangrijke doelen:
- Verbeterde verkeersveiligheid: De zichtbaarheid wordt geoptimaliseerd dankzij efficiëntere verlichting die zich automatisch aanpast aan weersomstandigheden en verkeersdrukte.
- Energie-efficiëntie en duurzaamheid: De modernisering sluit aan bij de Europese doelstellingen voor energiebesparing en duurzame infrastructuur.
Met de Coyote-app rijd ik veilig, dankzij real-time waarschuwingen voor flitsers en gevaren op mijn route.
Ontdek de Applicatie
Wat zijn de kenmerken van de nieuwe slimme verlichting?
De nieuwe LED-verlichting op de Waalse snelwegen, ontwikkeld door het LuWa-consortium, voldoet aan verschillende criteria op het gebied van prestaties, energie-efficiëntie, duurzaamheid en verkeersveiligheid:
- Dynamische lichtintensiteit op basis van verkeer en weersomstandigheden
De LED-verlichting past zich automatisch aan de lichtomstandigheden, het weer en de verkeersintensiteit aan. Dit verhoogt de veiligheid van weggebruikers aanzienlijk. Bovendien kunnen deze verlichtingssystemen waarschuwen wanneer een voertuig tegen de rijrichting in rijdt of een invoegstrook verkeerd gebruikt. Daarnaast bieden ze extra verlichting op locaties met een verhoogd ongevalsrisico en bij wegwerkzaamheden.
- Telebeheer voor efficiënte regeling van de verlichting
Naast ingebouwde sensoren beschikken de LED-lampen over een telebeheersysteem. Dit systeem maakt gebruik van een Computer-Aided Maintenance Management System (CMMS), waarmee beheerders de verlichting op afstand kunnen aansturen en de instellingen nauwkeurig kunnen afstemmen.
- Energiezuinige LED-verlichting
De nieuwe LED-lampen verbruiken aanzienlijk minder energie dan natriumverlichting. Dankzij verkeersafhankelijke verlichting (lampen gaan alleen aan wanneer een voertuig passeert) wordt het energieverbruik drastisch verlaagd. Volgens de Waalse overheid zal de energiebesparing 76% bedragen, wat overeenkomt met een reductie van 166.000 ton CO₂-uitstoot.
- Communicatie met verbonden voertuigen
Het verlichtingssysteem van Plan Lumières 4.0 maakt gebruik van V2X-technologie, waardoor het in real-time kan communiceren met bestuurders van connected cars. Dit innovatieve systeem is uniek in Europa en bereidt de wegen voor op de komst van autonome voertuigen.
Goed om te weten: Hoewel de vervanging van natriumverlichting al is begonnen op enkele knooppunten, zal het project pas over ongeveer twintig jaar volledig voltooid zijn. De Coyote-blog houdt u uiteraard op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
Ontdek ook op Coyote waar nieuwe flitspalen zijn geïnstalleerd in Wallonië en lees alles over de recente invoering van trajectcontroles in België.
Artikelweergaven : 114