Actualiteit Coyote » Volledig elektrisch tegen 2035: een…

Volledig elektrisch tegen 2035: een grote uitdaging voor de EU

Enkele maanden geleden bracht Coyote een stand van zaken over de Euro 7-norm, een wet die de verkoop van verbrandingsmotorauto’s in Europa vanaf 2035 verbiedt. Na verschillende wendingen werd de maatregel uiteindelijk aangenomen door de Raad van de Europese Unie. Maar de kwestie lijkt verre van opgelost: het doel van volledig elektrisch rijden in de EU is namelijk in twijfel getrokken door de Europese Rekenkamer. Uitleg volgt. 

Volledig elektrisch in 2035: een moeilijk te bereiken doel volgens de Europese Rekenkamer

Een belangrijke maatregel van de Euro 7-norm, het verbod op de verkoop van (nieuwe) verbrandingsmotorauto’s in Europa, staat sinds de invoering ervan ter discussie. Vorig jaar, toen de tekst werd aangenomen, hadden verschillende landen (waaronder Duitsland en Italië) zich al sterk verzet tegen het voorstel, waardoor bepaalde versoepelingen werden verkregen. 

Hoewel de wet uiteindelijk door het Parlement werd aangenomen, ligt deze opnieuw onder vuur. Wat is de reden? Een recent rapport van de Europese Rekenkamer. 

Volgens het rapport zal het doel om vanaf 2035 de verkoop van verbrandingsmotorauto’s te verbieden, zeer moeilijk te realiseren zijn. De Rekenkamer stelt dat verschillende obstakels dringend moeten worden overwonnen door de lidstaten van de Europese Unie om in 2035 uitsluitend elektrische auto’s te kunnen verkopen. 

Met de Coyote-app, of mijn auto nu elektrisch of een verbrandingsmotor heeft, rijd ik altijd veilig dankzij real-time waarschuwingen voor gevaarlijke zones en controles op mijn route. 

Ontdek de App

Volledig elektrisch in 2035: de uitdagingen volgens de Europese Rekenkamer

Het rapport van de Rekenkamer wijst op verschillende obstakels voor het project. 

Europese afhankelijkheid bedreigt industriële soevereiniteit

Volgens de Rekenkamer vormen de huidige methoden voor de productie van elektrische auto’s een belangrijke bedreiging voor de soevereiniteit van Europa, omdat deze sterk afhankelijk is van het buitenland. Momenteel wordt 76% van de batterijen in China geproduceerd (tegenover 10% in Europa). 

Deze afhankelijkheid is niet alleen beperkt tot de productie van batterijen voor elektrische auto’s: de Rekenkamer benadrukt ook dat de EU 87% van haar ruwe lithium en 80% van haar mangaan importeert. De afhankelijkheid van Europa van het buitenland is echter niet het enige obstakel dat in het rapport wordt genoemd. 

Voor Europese landen blijven de ‘kosten van batterijen die in de EU worden geproduceerd veel hoger dan verwacht’. 

Te hoge verkoopprijzen voor Europeanen

Een ander probleem dat door de Rekenkamer wordt benadrukt, is de hoge prijs van elektrische auto’s (die aanzienlijk duurder zijn dan modellen met een verbrandingsmotor), wat een groot deel van de Europeanen zou kunnen uitsluiten, ‘ondanks aanzienlijke overheidssteun’ in sommige landen. 

Onvoldoende netwerk van laadpunten

Volgens de Rekenkamer lopen veel Europese landen achter op het gebied van laadpunten. Hoewel sommige lidstaten beter presteren dan andere (Frankrijk, Duitsland en Nederland), wordt het netwerk in de rest van Europa als ‘niet dicht genoeg’ beschouwd, wat voor automobilisten verschillende praktische problemen zou kunnen opleveren bij het rijden. 

Te geringe productie van alternatieve brandstoffen

Het rapport van de Rekenkamer stelt ook dat alternatieve brandstoffen (waterstof, synthetische brandstoffen en biobrandstoffen) in Europa niet voldoende worden geproduceerd om aan de vraag te voldoen. Bovendien worden deze brandstoffen als te duur beschouwd. 

Gezien de vele punten die door de Rekenkamer naar voren worden gebracht, is het mogelijk dat het verbod op de verkoop van verbrandingsmotorauto’s dat gepland staat voor 2035, wordt uitgesteld naar een latere datum. De wet voorziet trouwens in een evaluatie door de Europese Commissie over twee jaar. Houd het blog van Coyote in de gaten voor meer updates! 

Alle artikelen, tags en auteurs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *