Net als elk ander lid van de Europese Unie is België verplicht om voertuigen met een verbrandingsmotor geleidelijk te vervangen door elektrische modellen zodat er tegen 2035 een einde komt aan de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor. Van de vele maatregelen die genomen moeten worden om dit te bereiken, is de kwestie van oplaadpunten voor elektrische auto’s nog steeds een lastige zaak in België. Hier volgen enkele verklaringen.
Overstappen naar elektrische auto is een grote uitdaging voor alle Europese landen, ook België kampt met complicaties. Wat betreft laadpaalinstallatie lijkt ons land (aanzienlijk) achter te lopen: in juni 2023 telde het ongeveer 150.000 laadpalen voor elektrische auto’s, waarvan «slechts» 30.000 publieke en semi-publieke laadpalen.
Een klein aantal vergeleken met de 518.000 laadpalen eind april in Nederland, of de 1.400.000 laadpalen in Frankrijk (waarvan meer dan 100.000 publiek zijn). Zwakke resultaten voor België, die echter gerelativeerd moeten worden: het exacte aantal laadpalen op privé terreinen (thuis of op kantoor) is momenteel nog niet precies bekend.
Welke soorten laadpalen zijn er in België?
Van de naar schatting 150.000 laadpalen voor elektrische auto’s in België zijn er :
Wat kost een laadpaal voor elektrische auto’s? en wat kost het om mijn auto op te laden?
In België kost een laadpaal thuis tussen 400 en 3.500 euro. De prijs is afhankelijk van de prestaties en het type laadpaal. De prijs voor het opladen op openbare plaatsen (parkings, tankstations, lokale overheden) varieert van 2 tot 11,70 euro per 100 km.
Ben je op zoek naar een hoogwaardige rijhulpoplossing voor je autoritten?
Rij gerust met de Coyote app, die je in real time waarschuwt voor gevaarlijke zones en flitspalen op je route!
België kampt ook met een ander probleem. Er zijn met name grote verschillen in het aantal elektrische oplaadpunten in het land. Op dit moment heeft Wallonië 5 keer minder oplaadpunten dan in Vlaanderen; volgens een rapport van FEBIAC (Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie,) en VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen), waren er in maart 2023 slechts 1927 publieke en semi-publieke laadpalen in Wallonië, van de bijna 15.000 in totaal.
Om deze achterstand in te halen, heeft de Waalse regering een plan voor de uitrol van elektrische laadpalen gelanceerd. Tegen 2026 moeten er 6000 laadpalen in de regio beschikbaar zijn. Bovendien zou op elke 60 km een snellaadpaal beschikbaar moeten zijn op gewest- en snelwegen zoals vereist door de Europese wetgeving. Maar is dit voldoende, gezien het feit dat ondanks deze maatregel het aantal laadpalen voor elektrische auto’s in 2023 nog steeds twee keer zo klein is als in Vlaanderen? Wordt vervolgd.