Actualiteit Coyote » Kan de chinese automarkt met…

Kan de chinese automarkt met europa concurreren?

Terwijl Europa zich voorbereidt om de verkoop van nieuwe benzineauto’s te verbieden (dit verbod staat gepland voor 2035), vestigen veel experts de aandacht op de mogelijke dreiging die de Chinese auto-industrie binnenkort voor Europa zou kunnen vormen. Volgens verschillende recente rapporten zouden Europese landen aanzienlijke financiële verliezen kunnen lijden in miljarden euro’s als ze niet snel zouden reageren op de concurrentie van Chinese autofabrikanten. Hier volgen enkele verklaringen. 

De concurrentie van de Chinese auto-industrie staat momenteel centraal 

Europa heeft zich lange tijd niet echt zorgen gemaakt over de commerciële concurrentie van de Chinese auto-industrie. Het kleine aantal Chinese auto’s op onze wegen leek er niet direct op te wijzen dat ze geduchte concurrenten zouden kunnen zijn. De Chinese automarkt groeit echter al enkele jaren sterk en volgens verschillende experts zouden Chinese fabrikanten binnenkort de drijvende kracht achter de wereldwijde automarkt kunnen worden. 

In het elektrische voertuigsegment is dit al realiteit. Hoewel Europa in 2020 de eerste plaats op de markt veroverde, waarmee het een einde maakte aan het Chinese leiderschap sinds 2018, bleek dit uiteindelijk niet voldoende te zijn. Na twee jaar aan de top te hebben gestaan (deels als gevolg van de gevolgen van de Covid-19-pandemie), verloren Europese industrieën uiteindelijk hun positie als wereldleider in de verkoop van elektricshe auto’s, ten gunste van China. 

De Chinese markt voor elektrische auto’s weer in de schijnwerpers 

Sinds vorig jaar is China opnieuw marktleider geworden op het gebied van elektrische auto’s. Verschillende factoren hebben bijgedragen aan deze «herovering». Ten eerste zijn batterijen het belangrijkste onderdeel geworden bij de productie van elektrische voertuigen; en zoals 66 Franse senatoren onlangs erkenden, lopen de Chinezen nu 10 jaar voor op het gebied van batterijproductie.  

Dit voordeel, in combinatie met de maatregelen in het vijfjarenplan van de overheid (overheidssubsidies, belastingvoordelen, voordelige leveringscontracten, enz.), betekent dat de Chinese industrie een breed scala aan voertuigen kan aanbieden, en met name instapmodellen tegen een veel aantrekkelijkere prijs dan in Europa – tot nu toe richtte de Europese industrie zich vooral op het bouwen van elektrische voertuigen in het midden- en topsegment. 

Kortom, de huidige dominantie van China op de wereldmarkt voor e-auto’s kan worden verklaard door twee hoofdredenen die bijna vanzelfsprekend zijn: de productie van kwalitatief elektrische voertuigen en een breed scala aan modellen, waaronder een aanzienlijk deel goedkope auto’s. Een categorie die nog onderontwikkeld is door de Europeanen.  

China’s leiderschap op de automarkt: een groot verlies voor Europ 

Europa kan grote verliezen lijden als China de komende jaren de markt voor elektrische auto’s domineert. Volgens een recent rapport van Allianz zou het inkomstenverlies tegen 2030 al 24 miljard euro bedragen als de Europese landen de expansie van China niet kunnen weerhouden. 

Een snelgroeiende automarkt 

Terwijl de Europese en Amerikaanse automarkten zich in een vergevorderd stadium van maturiteit (fase III) bevinden, groeit de Chinese automarkt razendsnel op dit moment. 

Wat is de strategie van de constructeurs om in Europa marktaandeel te winnen? Stap voor stap vooruitgaan, steeds goedkopere auto’s aanbieden in vesrchillende modellen met en zeer geavanceerde technologie. 

Hoewel auto’s van Chinese merken nog niet erg gangbaar zijn in het Westen, zou die trend de komende jaren omgekeerd kunnen worden. En de opmars van de elektrische sector, in een context waarin Europa een einde gaat maken aan de productie van auto’s met verbrandingsmotoren, zou de zaken ook aanzienlijk kunnen versnellen. Zoals Julien Pillot, econoom en onderzoeker bij INSEEC, het zegt: « Als je het verkoopkracht, de productie hebt en ervoor zorgt dat je voldoet aan de huidige wetgeving, kan alles snel gaan». 

Blijf op de hoogte met Coyote en rijd met een gerust hart door Europa dankzij de Coyote app, die je in real time waarschuwt voor gevarenzones en flitspalen op je route! 

Alle artikelen, tags en auteurs