Het is geen geheim dat China ‘s werelds grootste producent van elektrische auto’s is. In het land zijn voertuigen die op elektriciteit rijden al heel gewoon, vooral in grote steden waar je regelmatig hoogwaardige modellen van Tesla en BYD kunt tegenkomen. Maar de laatste maanden is er in China een nieuw soort elektrische mini-auto in opkomst : elektrische mini-auto’s van het automerk Wuling. De Coyote blog vertelt u meer !
In de jaren 2000 was China een echte pionier op de markt van elektrische auto’s. Aan het begin van het millennium, toen de automobielsector de eerste schokken van elektrificatie beleefde, besloot het land om de industrie en infrastructuur voor elektrische voertuigen massaal te ontwikkelen. In de Jaren 2010 werd dit beleid ondersteund door een reeks aankoopsubsidies voor Chinese automobilisten. Als gevolg hiervan ontwikkelen elektrische modellen zich in hoog tempo en winnen ze geleidelijk aan een aanzienlijk aandeel op de wereldwijde automarkt.
China besloot al snel een beleid te volgen die zijn vruchten zou afwerpen voor de groei van zijn productie van elektrische auto’s: het ontwikkelen van de markt voor goedkope kleine voortuigen. Het doel ? Het totaal aantal verkopen verhogen om erin te slagen fondsen vrij te maken die opnieuw geïnjecteerd zullen worden in technologisch onderzoek. Zo is de gemiddelde prijs van elektrische auto’s tussen 2011 en 2021 gedaald van 41.800 euro naar 22.100 euro, in tegenstelling tot de Europese markten. De reden : de wildgroei van goedkope elektrische auto’s.
Of u nu in een elektrische auto of een thermische wagen rijdt, met de Coyote app bent u in realtime op de hoogte van alle radar- en gevarenzones op uw route.
1,2 miljoen exemplaren verkocht van een elektrische mini-auto in china
Hoewel China al lang het belang inziet van de markt voor kleine elektrische auto’s, is een nieuw, zeer compact model onlangs een groot succes in het land. Zijn naampje ? De Hongguang Mini. Van deze elektrische mini-auto, vervaardigd door het merk Wuling, zijn in China al meer dan 1,2 miljoen exemplaren verkocht – hij heeft vooral succes in de ‘kleine’ steden van het land en in minder ontwikkelde regio’s, zoals Liuzhou, een stad in het zuiden van het land waar hij wordt geproduceerd.
De Hongguang Mini heeft een kenmerk die het heel eenvoudig maakt zich van zijn concurrenten te onderscheiden : het model is personaliseerbaar (tegen een meerprijs natuurlijk). Maar ook zonder maatwerk is de carrosserie van de Hongguang al zeer origineel : je kunt kiezen uit felroze en citroengele patronen of limited editions met afbeeldingen van Frans gebak of spelcomputers. Sommige automobilisten gaan zo ver deze modellen te vergelijken met echte « modeaccessoires ».
Het succes van deze elektrische mini-auto is natuurlijk niet alleen te danken aan de personaliseerbare carrosserie. Eén van de criteria die het meest gewaardeerd wordt door kopers is de bijzonder aantrekkelijke verkoopprijs (vanaf 30 000 yuans, d.w.z. 5600 euro voor de oudste modellen) en het zeer handige gebruik. Dankzij zijn ultracompacte afmetingen kan deze kleine tweedeurs auto namelijk heel gemakkelijk geparkeerd en tijdens de spits gemakkelijk door het verkeer gemanoeuvreerd worden. Een laatste voordeel : In de steden waar de Hongguangs als warme broodjes over de toonbank gaan, hebben de lokale autoriteiten het aantal laadstations verhoogd en parkeerplaatsen met korting ontwikkeld.
Als reactie op dit succes zijn verschillende andere Chinese fabrikanten begonnen met het bouwen van elektrische mini-auto’s – onder andere Dongfeng Motor, Chery et Geely. Een markt die er veelbelovend uitziet in China. Wordt vervolgd op de Coyote blog !