Actualiteit Coyote » CO₂ en nieuwe auto’s: waarom…

CO₂ en nieuwe auto’s: waarom de EU autofabrikanten drie jaar uitstel geeft

De Europese Commissie heeft onlangs een belangrijke wijziging aangekondigd in de planning voor de naleving van CO₂-doelstellingen in de automobielsector: Europese autofabrikanten krijgen voortaan drie jaar de tijd (in plaats van één jaar) om de opgelegde normen te behalen. Een overzicht.

Drie jaar uitstel voor Europese autofabrikanten

De elektrificatie van de automarkt in Europa evolueert voortdurend. De laatste wending vond plaats in maart, toen Ursula Von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, voorstelde om de regels rond de CO₂-normen te versoepelen.

De betrokken norm, CAFE (Corporate Average Fuel Economy), verplicht Europese fabrikanten om steeds schonere voertuigen te produceren, met als doel de verkoop van verbrandingsmotoren volledig te verbieden tegen 2035.

Wat verandert er concreet?

Volgens Von der Leyen krijgen autofabrikanten “drie jaar de tijd om de nieuwe doelstellingen te behalen, in plaats van een jaarlijkse verplichting tot naleving.”

Dat betekent dat fabrikanten tot eind 2027 de tijd hebben om gemiddeld aan de CO₂-doelstellingen te voldoen. Oorspronkelijk zouden ze dat al in 2025 moeten bewijzen, op basis van de voertuigen die dat jaar verkocht worden.

Met deze wijziging berekent Brussel het gemiddelde van de CO₂-uitstoot over de periode 2025-2027, wat dus effectief neerkomt op drie jaar uitstel.

Uitstel, maar geen versoepeling van de norm zelf

Hoewel fabrikanten nu meer tijd krijgen, blijven de CO₂-doelstellingen ongewijzigd. De Commissie heeft duidelijk gemaakt dat de norm hetzelfde blijft en dat fabrikanten deze uiteindelijk toch moeten halen.

Er is dus voorlopig geen impact op de geplande wetgeving die vanaf 2035 enkel nog uitstootvrije nieuwe auto’s toelaat.

Met de Coyote App rijd ik veiliger en vermijd ik boetes, dankzij realtime meldingen over radarcontroles en gevaarlijke zones op mijn traject.
Ontdek de Applicatie

Waarom wil de Europese Commissie de regels versoepelen?

Het versoepelen van de CO₂-regelgeving is een langgekoesterde wens van veel Europese autofabrikanten. Onder de huidige regels riskeren ze forse boetes als hun voertuigen te veel CO₂ uitstoten.

Dankzij het toegekende uitstel kunnen ze deze boetes voorlopig vermijden. De alternatieven? Ofwel hoge geldboetes betalen, ofwel emissiecredits kopen van fabrikanten die beter scoren dan de norm.

Lees ook ons artikel over de toekomst van volledig elektrische auto’s tegen 2035.

Een politieke beslissing om buitenlandse concurrentie te beperken

Met dit uitstel wil de Commissie niet alleen de Europese industrie ondersteunen, maar ook de groeiende invloed van Chinese en Amerikaanse spelers op de elektrische automarkt afremmen.

Fabrikanten die de CO₂-doelen niet halen, moeten immers credits kopen van andere merken — meestal buitenlandse. In 2023 verdiende Tesla alleen al meer dan 1,8 miljard dollar met de verkoop van zulke credits, waarvan een groot deel afkomstig was van Europese bedrijven.

Ook Chinese producenten beginnen nu te profiteren van dit systeem.

De EU hoopt met deze maatregel de Europese industrie concurrentieel te houden en tegelijk de afhankelijkheid van buitenlandse spelers te beperken.

Kritiek van milieuorganisaties en NGO’s

De maatregel krijgt felle kritiek van milieuverenigingen en voorstanders van elektrische mobiliteit. Volgens de NGO Transport & Environment zou dit uitstel tot 15 miljoen ton extra CO₂-uitstoot kunnen veroorzaken.

Blijf op de hoogte via de Coyote-blog!

 

Alle artikelen, tags en auteurs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *