Actualiteit Coyote » Sluiting van de Audi-fabriek in…

Sluiting van de Audi-fabriek in Brussel: gevolgen voor de Belgische auto-industrie

De beslissing van de Volkswagen-groep is onlangs bevestigd door de woordvoerder van de Duitse autofabrikant: de Audi-fabriek in Brussel zal op 28 februari 2025 definitief haar deuren sluiten. Als gevolg van deze sluiting zullen 3000 werknemers hun baan verliezen. Dit is opnieuw een harde klap voor de Belgische auto-industrie en de werknemers in de sector, terwijl aankondigingen van productiedalingen zich de afgelopen maanden opstapelden in verschillende Europese landen.

Met de Coyote app kan ik veilig en met de juiste snelheid rijden!

Ontdek de App

Sluiting van Audi Brussels op 28 februari 2025 

Na maanden van onzekerheid heeft Peter D’hoore, woordvoerder van Audi, eindelijk duidelijkheid verschaft: de Audi-fabriek in Brussel (gelegen in de deelgemeente Vorst) zal op 28 februari 2025 definitief worden gesloten. Minder dan een jaar geleden verklaarde D’hoore nog dat het doel van de groep was om “de 3000 werknemers op de site aan boord te houden”. 

Audi wijst alle overnamevoorstellen af 

Als reden voor deze beslissing gaf Peter D’hoore aan dat er geen alternatieven voor de sluiting van de Audi-fabriek in Brussel zijn gevonden. Er waren plannen om de fabriek te gebruiken voor de productie van voertuigen van een ander merk van de Duitse groep. Ook gingen geruchten rond over een mogelijke overname door de Chinese constructeur Nio, maar de CEO van Nio ontkende dit snel. 

Er werden echter ook concretere voorstellen gedaan: in totaal heeft Audi 26 overnamevoorstellen van potentiële investeerders afgewezen. Volgens Gerd Walker, operationeel directeur van Audi, bood geen van deze voorstellen een “haalbaar en duurzaam concept voor de toekomst van de fabriek”. 

Een operationele winst van 6,3 miljard

Bij de werknemers heerst onbegrip en bitterheid. Zoals velen van hen benadrukken, komt deze beslissing terwijl het merk in 2023 een operationele winst van bijna 6,3 miljard euro behaalde. Deze positieve resultaten hebben de Duitse groep er niet van weerhouden om de fabriek definitief te sluiten. 

Met de Coyote-app rijd ik veilig en voorkom ik boetes dankzij real-time waarschuwingen voor gevarenzones en controles langs mijn route. 

Wat zijn de gevolgen voor de Belgische auto-industrie? 

De sluiting van Audi Brussels zal onvermijdelijk grote gevolgen hebben, zowel op menselijk vlak (3000 werknemers worden getroffen) als op industrieel vlak. 

3000 werknemers ontslagen in maart 2025 

De eerste mensen die de gevolgen van de sluiting ondervinden, zijn uiteraard de 3000 werknemers van de fabriek (exclusief onderaannemers). Door het gebrek aan “haalbare” overnamekandidaten worden zij binnenkort ontslagen en zullen zij zich vanaf maart moeten inschrijven als werkzoekenden. 

Einde van de productie van de Audi Q8 e-tron 

De Audi-fabriek in Brussel, overgenomen door Volkswagen in 1970, was gespecialiseerd in plaatwerk, montage, lakken en het assembleren van batterijen voor elektrische auto’s. Meer specifiek richtte de fabriek zich op de productie van de Audi Q8 e-tron en zijn varianten. Vorig jaar werd de productie van dit model al tijdelijk stopgezet vanwege een tekort aan onderdelen en de lage vraag van kopers – een gebrek aan interesse dat ook indirect werd beïnvloed door de concurrentie van Chinese elektrische voertuigen. 

Vanaf maart zal geen enkele fabriek de Q8 e-tron meer produceren. Voorlopig althans: Audi zou plannen hebben om in Mexico een fabriek te openen voor de productie van een SUV met vergelijkbare kenmerken als de Q8 e-tron. Blijf op de hoogte van deze ontwikkelingen via de Coyote-blog! 

Alle artikelen, tags en auteurs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *