Actualiteit Coyote » Batterijen: De ecologische uitdaging voor…

Batterijen: De ecologische uitdaging voor elektrische auto’s

De ecologische voordelen van elektrische auto’s staan al enkele jaren centraal in het debat. De belangrijkste argumenten van degenen die de milieuvoordelen van elektrische auto’s in twijfel trekken? Batterijen van elektrische auto’s kunnen niet worden gerecycled en de manier waarop ze worden geproduceerd draagt aanzienlijk bij aan de ecologische voetafdruk. Hoewel de eerste bewering gedeeltelijk onjuist is, is één ding zeker: batterijen zijn het belangrijkste milieuprobleem voor elektrische auto’s. Hier volgen enkele verklaringen.

Batterijen van elektrische auto’s in het centrum van ecologische problemen

Het debat woedt voort tussen de voorstanders van elektrische auto’s en degenen die vinden dat deze manier van transport nog lang niet milieuvriendelijk is. Aan de ene kant gelooft men dat elektrische voertuigen de CO2-uitstoot in de atmosfeer aanzienlijk zullen verminderen en dat dit genoeg is om ze in de komende jaren de enige oplossing voor individueel vervoer te maken. Aan de andere kant beweert men dat elektrisch aangedreven batterijen om twee belangrijke redenen problematisch zijn vanuit ecologisch oogpunt:

  • Batterijen van elektrische auto’s kunnen niet worden gerecycleerd;
  • De productie van batterijen draagt bij aan milieuvervuiling, wat betekent dat zonder recycling de productie een groot milieurisico vormt.

Of u nu een elektrische auto of een verbrandingsmotor hebt, u kunt met een gerust hart rijden dankzij de Coyote applicatie die u in realtime waarschuwt voor gevarenzones en flitsers op uw route!

Recycling, een fundamentele ecologische uitdaging voor de productie van elektrische batterijen 

In tegenstelling tot wat sommige mensen beweren, kunnen de lithiumbatterijen die in elektrische auto’s worden gebruikt, worden gerecycled. Fabrikanten in de sector zijn nu zelfs in staat om bijna alle materialen in de batterij te recyclen. En dit is een verplichting: Europese fabrikanten zijn in feite verplicht om afgedankte elektrische batterijen te recyclen, in overeenstemming met de bepalingen van artikel R543-130 van de Franse milieuwet en de Europese richtlijn 2006/66/EC.

Eind 2022 heeft de EU nieuwe afspraken gemaakt over het recyclen van batterijen, waardoor fabrikanten een bepaald percentage van de grondstoffen moeten recyclen: 90% van kobalt en nikkel en 50% van lithium moet worden gerecycled tegen 2027, daarna respectievelijk 95% en 80% tegen 2031. In feite is het terugwinnen van materialen uit batterijen een van de belangrijkste manieren om de koolstofvoetafdruk te beperken die wordt gegenereerd door de productie ervan (met name in verband met mijnbouw).

Maar er is meer: de Europese autoriteiten hebben ook stappen ondernomen om fabrikanten te verplichten gerecyclede grondstoffen te gebruiken bij de productie van nieuwe batterijen. In 2031 moeten batterijen 16% gerecycled kobalt en 6% gerecycled lithium en nikkel bevatten, en in 2036 respectievelijk 26% kobalt, 12% lithium en 15% nikkel.

Een nog embryonale recyclingmarkt

Hoewel de recycling van elektrische batterijen goed op weg is, is het nog te vroeg om victorie te kraaien. Voorlopig kampt de recyclingsector met twee problemen die verhinderen dat de sector de gewenste impact op het milieu heeft:

  • de kosten van de operaties, die nog steeds bijzonder hoog zijn
  • het gebrek aan batterijen die gerecycled kunnen worden, vanwege het geringe aantal elektrische auto’s dat momenteel aan het eind van hun levenscyclus is

Volgens de experts moeten we wachten tot 2030, of zelfs 2035, wanneer het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor van kracht wordt, voordat de markt volwassen is. Tot die tijd zal de recycling van batterijen voor elektrische auto’s in Europa waarschijnlijk anekdotisch blijven, ondanks enkele initiatieven die fabrikanten al hebben genomen. Bovendien geloven sommige specialisten dat zonder recycling materialen zoals lithium en kobalt snel opraken. Blijf op de hoogte van Coyote’s blog over autonieuws en verkeersveiligheid!

Alle artikelen, tags en auteurs