Sinds 2022 hebben veel Europese landen het aantal autodiefstallen aanzienlijk zien stijgen. Er is nog geen methode die het probleem heeft opgelost, maar gezichtsherkenning zou in de komende jaren wel eens een effectieve oplossing voor diefstal kunnen zijn. Lees meer hierover.
Je hebt waarschijnlijk al gehoord van gezichtsherkenning (Of je hebt het al gebruikt). Deze technologie wordt al een aantal jaren gebruikt op veel smartphones. Nu wordt het ook in de autosector gebruikt.
Een nieuwe technologie in de autosector
Hoewel gezichtsherkenning een recent verschijnsel is, is het niet de eerste keer dat het in de autosector wordt gebruikt. Vorig jaar (2022) rustte de Hyundai/Kia-groep een van zijn topmodellen (de Genesis GV60) uit met een configureerbaar biometrisch identificatiemiddel dat werkt met gezichtsherkenning.
Bekend als Face Connect, stelt deze technologie de bestuurder in staat om de auto te openen en te sluiten zonder sleutel; volgens het merk wordt deze functie vooral gewaardeerd door mensen die deelnemen aan buitenactiviteiten en niet altijd de mogelijkheid hebben om hun autosleutel mee te nemen. Hoewel dit nuttig is, is het niet langer de enige reden waarom deze nieuwe technologie in auto’s wordt gebruikt: onlangs kondigde de fabrikant van autoapparatuur Continental aan dat het een systeem voor bestuurdersidentificatie met gezichtsherkenning had ontwikkeld om onder andere autodiefstal tegen te gaan.
Continental, wereldwijd bekend om zijn banden en auto-onderdelen, wil dit jaar een grote impact maken met zijn gezichtsherkenningssysteem voor auto’s. Het apparaat, ontwikkeld in samenwerking met Trinamix (maker van de “Trinamix Face Authentication” technologie), werkt volgens hetzelfde principe als de technologie die op smartphones wordt gebruikt: het ontgrendelt de apparatuur na herkenning van het gezicht van de eigenaar. Maar de groep, die zijn technologie presenteerde op het Mobile World Congress 2023 in Barcelona, legt de nadruk op twee andere belangrijke functies van gezichtsherkenning: de strijd tegen autodiefstal en de betaling van tol- en brandstofkosten.
Gezichtsherkenning: hoe werkt het precies?
Om het systeem in de auto te kunnen gebruiken, wordt in de passagiersruimte een herkenningsscherm geplaatst, dat zelf is uitgerust met een camera, die achter het stuur (ter hoogte van het instrumentenpaneel) is geïnstalleerd. De camera, die 2D-technologie gebruikt, analyseert en identificeert de kenmerken en verhoudingen van het gezicht van de eigenaar terwijl deze in de auto zit.
De camera kan ook het stralingsprofiel analyseren, om zo onderscheid te kunnen maken tussen bijvoorbeeld menselijke huid en een siliconen masker (en zou ook de aandacht van de bestuurder moeten kunnen controleren, zoals binnenkort wettelijk verplicht is in Europa). Als het systeem het gezicht van de eigenaar herkent, wordt het voertuig onmiddellijk ontgrendeld.
De twee belangrijkste gezichtsherkenningsfuncties
Tijdens de presentatie van het gezichtsherkenningssysteem benadrukte Continental de effectiviteit van het apparaat in de strijd tegen autodiefstal, die de afgelopen maanden in veel Europese landen is toegenomen. De technologie, waarmee automobilisten de motor kunnen starten zonder sleutel, zou volgens het merk autodieven het leven zuur kunnen maken. Er is op dit moment echter nog geen garantie dat het apparaat in de nabije toekomst op veel automerken zal worden geïnstalleerd.
Terwijl u wacht op de ontwikkeling van anti-diefstaltechnologieën, kunt u de Coyote Secure oplossing gebruiken om uw auto snel terug te vinden in geval van diefstal en met een gerust hart rijden dankzij Coyote, die u in realtime waarschuwt voor gevarenzones en flitsers op uw route!
Continental stelt ook een tweede functie voor: met gezichtsherkenning zullen bestuurders ook betalingen kunnen doen via het scherm in het passagierscompartiment, of het nu gaat om tol betalen, brandstof kopen of de auto opladen. Het is een innovatie die een mooie toekomst voor zich heeft, vooral omdat de verkoop van nieuwe auto’s in 2023 zal aantrekken.